فیتنس

سلامت و تناسب اندام

فیتنس

سلامت و تناسب اندام

معایب رژیم های نا آگاهانه



این روزها تمامی افراد جامعه چه زن و چه مرد ،‌ جوان و نوجوان همگی بر این شده اند که اندام خود را متناسب نگه دارند و این امری که به وقوع پیوسته می تواند بسیار مفید باشد ولی متاسفانه برخی ناآگاهانه دست به کارهایی می زنند که برای آنها زیان آور است از جمله رژیم آب و یا غیره که درباره ی معایب این رژیم ها در زیر توضیح خواهم داد.


به یاد داشته باشید اندام متناسب داشتن به معنای بدنی لاغر داشتن نیست بلکه به داشتن درصد متناسبی از عضله و چربی می باشد.


رژیم های شدیدی همچون رژیم آب و غیره نه اینکه چربی های اضافه ی شما را کم نمی کند بلکه تنها باعث تحلیل عضلانی ( آتروفی ) شما می شود و پس از مدتی ضعف عمومی شما را دربر خواهد داشت و باز تاکیید می کنم چربی های اضافه ای که در بدن شما انباشته شده و برای شما مضر است هیچ تغییری نمی کند و باقی خواهد ماند.


حال ممکن است بپرسید پس چرا با اینکه چربی ها از بین نمی روند از وزن کاسته میشود ؟


بله حق با شماست از وزن شما کاسته می شود و اکنون علت آن را برای شما توضیح می دهم اصطلاحا می گویند بدن انسان بسیار ترسو و موزی است با خواندن مطالب زیر جمله ی ذکرشده برای شما روشن خواهد شد.


به محض اینکه شما رژیم می گیرد بدن شما متوجه کم شدن مواد غذایی رسیده شده به بدن می شود پس می ترسد از بی غذایی بمیرد در نتیجه دست به اقدام جالبی می زند.


بدن اندک غذایی را که می خورید سریعا به چربی و مشتقات آن تبدیل کرده و در بدن برای روز مبادا ذخیره می کند و برای بدست آوردن انرژی مورد نیاز از عضلات می کاهد یعنی از حجم عضلانی شما کم و بر حجم چربی بدن شما افزوده می شود و چون جرم عضله از جرم چربی بیشتر است وزن شما به سرعت کاسته می شود و شما از این امر خوشنود.


اما خوشنودی شما طولی نخواهد کشید زیرا به زودی ضعف بدنی به سراغ شما خواهد آمد و از عوارض آن بی حوصلگی سرگیجه زود عصبانی شدن غش کردن و غیره می باشد و شما مجبور به خوردن بیشتر و جایگزینی انرژی از دست رفته هستید و نه اینکه شما به وزن قبلی خود می رسید یلکه چربی ذخیره شده نیز باعث می شود از وزن قبلی خود نیز بیشتر شوید.


پس برای کاهش وزن چه کار باید بکنیم که هم دارای عضلات قوی باشیم و هم از چربی های اضافی بدن کاسته شود ؟

متاسفانه برای رسیدن به این مقصود باید وقت زیادی را صرف کنیم و به یاد داشته باشید که این چربی هایی که در بدن شما انباشته شده در عرض یک روز و دو روز نبوده و ماه ها و سال ها طول کشیده تا به این مقدار رسیده پس حالا باید بیشتر از این زمان را برای سوزاندن آنها صرف کنید پس بزرگترین کاری که باید بکنید حوصله است.


رفتن به پیش یک متخصص علوم ورزشی یا پزشک متخصص که متعهد به کار و وجدان خود باشد چون وضعیت بدنی شما را می بیند خیلی بهتر و علمی تر می تواند به شما کمک کند ولی متاسفانه برخی از از این اساتید بنده به خاطر مسائل مالی و راضی نگه داشتن مراجعه کنندگانشان به آنها رژیم هایی می دهند که زود آنها را به مقصود خود برسانند که این رژیم ها مربوط به همان دسته ای می شوند که برای بدن مضر خواهد بود پس برای رفتن به نزد دکتر یا متخصص علوم ورزشی با وسواس بیشتری شخص مورد نظر خود را انتخاب کنید.


هنگامی که شروع به فعالیت ورزشی می کنید بعد از ۱۰ دقیقه بدن شروع به سوختن قند و بعد از ۱۵ دقیقه شروع به سوختن چربی ها می کند به یاد داشته باشید که این این اعداد به صورت میانگین است و بنا به شرایط بدنی ، فرد به فرد متفاوت است برای مثال پیاده روی سریع دویدن آرام دوچرخه سواری و شنا بسیار برای این منظور مفید است .


البته به یاد داشته باشید مدت زمان فعالیتی را که می خواهید انجام دهید باید بنا به آمادگی جسمانی خود انتخاب کنید یعنی اگر بدن چاق و غیر آماده ای دارید باید با راه رفتن سریع آغاز کنید نه اینکه از روز اول ۲۰ دقیقه بدوید که متقابلا این حرکت نیز صدمه ی زیادی به بافت های اسکلتی عضلانی و حتی قلبی تنفسی شما خواهد زد .
فعالیت های هوازی مثل پویاورزی ( ایروبیک ) نیز بسیار مفید است علاوه بر این که در داشتن بدنی متناسب به شما کمک بزرگی خواهد کرد در روحیه شما نیز تاثییر دارد و بسیار نشاط آور است

توصیه می شود برای انتخاب زمان و ساعت این فعالیت ها ( پویا ورزی و نظیر آن ) یک روز در میان و در یک ساعت معین مثلا ۱۰ صبح یا هر ساعت دیگری و مدت زمان انجام این فعالیت ها را بین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه در نظر بگیرید البته دویدن یا راه رفتن سریع به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و هر روز هم از نظر کاهش وزن هم از نظر سلامت قلبی تنفسی برای شما می تواند بسیار مفید باشد و باز هم تاکید می کنم برای انتخاب مدت زمان فعالیت حتما باید شرایط بدنی خود را در نظر بگیرید و نباید به بدن خود زیادتر از حد توانش فشار بیاورید زیرا شما ورزشکار حرفه ای نیستید و بدن شما کشش این فشار را ندارد.


اکنون کمی هم به رژیم غذایی اشاره میکنیم

بهترین کار این است که مقدار کالری را که در روز به خاطر انجام فعالیت های روزانه مصرف می کنید و مقابل آن کالری موجود در غذایی که می خورید را محاصبه کنید سپس غذایی را که می خورید طوری تعیین کنید که از کالری که در روز مصرف می کنید کمتر باشد.


این امر سبب می شود که بدن مقدار کالری را که باقی می مانداز چربی های ذخیره شده بردارد این بار چون خود عضلات در حال فعالیت هستند و مقدار کمی از مواد غذایی وارد شده به بدن کاسته شده از حجم عضلات شما نه تنها کاسته نمی شود بلکه بر حجم آنها افزوده ( هایپرتروفی ) و از حجم چربی های بدن شما کاسته می شود.


ولی متاسفانه از آنجایی که همواره کارهای صحیح و اصولی زمانگیر است محاسبه ی این کالری ها هم کمی دشوار و زمانگیر است ولی اینکار بهترین روش برای کم کردن وزن از راه رژیم غذایی است البته اینکار هم بدون انجام فعالیت ورزشی بی ثمر خواهد بود.


نوع دیگری از رژیم غذایی نیز توصیه می شود و کارایی روش قبلی را ندارد ولی راحت تر است و زیان چندانی هم ندارد.

از صبح که شروع به خوردن صبحانه می کنید هیچ تغییری در حجم غذای خود ندهید و مانند قبل صبحانه میان وعده و ناهار خود را مانند همیشه میل فرمایید ولی بعد از ساعت ۱۷ یا ۱۸ دیگر چیزی نخورید البته خوردن میوه هایی که در آنها مواد قندی وجود ندارد مانند سیب خیارپرتقال نارنگی و غیره ایرادی ندارد به یاد داشته باشید که نباید جبران اینکه شب چیزی نمی خورید را در وعده های دیگر بگنجانید حجم وعده های دیگر شما به هیچ وجه نباید تغییر کند.


این روش هم مانند روش قبل بدون ورزش ثمری نخواهد داشت و در ضمن روش قبل از دقت بسیار بالاتری برخوردار است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد